vineri, 5 iulie 2013

Consultanta in accesarea fondurilor nationale si europene





Activitatea de consultanta in accesarea fondurilor nationale si europene presupune mai mult decat respectarea unor reguli stabilite de finantator sau intelegerea articolelor din contractul de finantare incheiat cu beneficiarul. Consultanta mai presupune si anticipare, intuitie, imaginatie, dar si umor, mult umor (trebuie sa privesti lucrurile cu o oarecare stare de spirit pentru a putea rezista in multitudinea de situatii, una mai interesanta ca alta).

Scriem si implementam proiecte cu finantare (nationala si europeana) de aproximativ 8 ani de zile. De fiecare data ne facem cat mai bine treaba astfel incat sa avem un client multumit la final. Nu e usor, sunt multe obstacole de trecut si bariere de inlaturat, dar experienta anilor trecuti si multumirea finala ca ai venit cu un aport la rezolvarea unei probleme existente, te fac sa mergi mai departe. Consultanta pe proiecte trebuie vazuta ca un intreg, compus din doua parti majore: scriere si implementare. Scrierea reprezinta etapa de elaborare pas cu pas a ceea ce doreste beneficiarul sa faca (identificarea problemei si modalitatea de solutionare a acesteia). In cadrul acestei etape colegii care se ocupa cu scrierea trebuie sa respecte regulile mentionate de finantator in cadrul Ghidului. In elaborarea proiectului, rolul principal il are beneficiarul deoarece de la el trebuie sa vina informatiile solicitate de consultant. Chiar daca pare simplu, nu de putine ori au fost probleme la acest capitol. Faptul ca nu au timp, ca au uitat sau ca se mai gandesc daca mai fac proiectul sunt principalele scuze ale acestora pentru justificarea intarzierilor in ceea ce priveste transmiterea informatiilor solicitate.

A doua componenta a consultantei o reprezinta etapa de implementare care inseamna punerea in practica a ceea ce s-a scris in prima parte. Avand in vedere ca acceptul finantatorului pentru proiectul depus spre analiza vine foarte tarziu de la momentul scrierii (intre 1 si 2 ani de zile), implementarea devine o activitate provocatoare. Intr-un interval de timp atat de mare lucrurile se pot schimba foarte mult, chiar radical. Pentru a finaliza cu bine proiectul trebuie avut in vedere atat noile situatii existente, cat si ceea ce s-a mentionat in proiect. In etapa de implementare important de stiut este urmatorul aspect: orice modificare trebuie trimisa spre aprobare catre institutia publica insarcinata sa supravegheze buna desfasurare a proiectului. Se pot aduce modificari la proiect, dar pentru acest lucru trebuie mai intai sa obtii acceptul finantatorului. O buna parte din obstacolele etapei de implementare pot fi inlaturate printr-o planificare initiala cat mai detaliata, urmand ca aceasta sa se revizuiasca la intervale de timp, in functie de evolutia activitatilor. Mai greu este de estimat cum vor decurge lucrurile in domeniul in care activeaza beneficiarul, de unde rezulta imposibilitatea de anticipare a problemelor cu finantarea proiectului pana la finalizarea acestuia.

Se pot spune foarte multe despre activitatea de consultanta pe proiecte cu finantare in functie de experientele dobandite. Unele aspecte sunt haioase, altele te enerveaza iar o parte te pun pe ganduri, dar toate sunt lasate in urma cand primesti un e-mail din partea beneficiarului si te anunta ca banii au intrat in cont iar tu ai mai bifat un proiect finalizat.

Bogdan Ghinet
Agent contractari si achizitii
SC ACCES PROJECT INVESTMENTS SRL

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu